Projektując lub wybierając biuro, które ma być przyjazne pracownikom oraz środowisku naturalnemu, warto skorzystać z opracowanych naukowo zestawów kryteriów zebranych w coraz popularniejszych programach certyfikujących: LEED, BREEAM, WELL oraz FITWELL.

Certyfikacja powierzchni biurowych

Certyfikaty skupione na środowisku naturalnym

W Polsce najbardziej popularne są certyfikaty badające wpływ budynku na środowisko - LEED oraz BREEAM. Posiadanie takiego certyfikatu to nie tylko korzyść wizerunkowa - doświadczenie pokazuje, że przejście przez proces certyfikacji skutkuje zmniejszeniem zużycia energii średnio o 40%, a wody o prawie 50%.

Przykładem potwierdzającym tę tezę, jest warszawski biurowiec Eurocentrum Office Complex, który może pochwalić się najwyższym - Platynowym - certyfikatem LEED. Do najciekawszych rozwiązań proekologicznych zastosowanych w tym obiekcie zalicza się system odzyskiwania wody deszczowej, która następnie wykorzystywana jest do podlewania roślin i spłukiwania toalet. Na elewacji zamontowano rolety zapobiegające nadmiernemu nagrzewaniu się pomieszczeń (rzadsze korzystanie z klimatyzacji), a system wentylacji wyposażono w układy odzyskujące ciepło (mniejsze koszty ogrzewania).

Certyfikaty skupione na dobrostanie pracowników

Podobnie jak w przypadku certyfikatów "środowiskowych", certyfikaty WELL oraz FITWELL to nie tylko wabik na coraz bardziej wymagających pracowników biurowych. Badania pokazują, że inwestycja w tego typu certyfikację może zwrócić się już po 3 miesiącach, biorąc pod uwagę wyłącznie oszczędności z tytułu redukcji liczby zwolnień chorobowych i mniejszej rotacji pracowników.

Zaletą programów skupiających się na komforcie pracowników jest ich całościowe i kompleksowe podejście do kwestii zarządzania środowiskiem wewnątrz budynku. Metodyka badawcza WELL obejmuje ponad 100 różnych kryteriów, z których aż 40% to warunki brzegowe, wymagane do uzyskania jakiegokolwiek certyfikatu. Zalicza się do nich m.in.: jakość powietrza (np. czy w obiekcie jest odpowiednia ilość roślin pochłaniających zanieczyszczenia z atmosfery), dostęp do światła dziennego (czy biurka są ustawione w sąsiedztwie okien), odpowiednią akustykę (wygłuszenie pomiszczeń pracy, panele dźwiękochłonne, ścianki wygłuszające) i ergonomię stanowisk pracy (czy biurka komputerowe posiadają regulowaną wysokość), promocję ruchu (czy w budynku jest siłownia i parking dla rowerów) oraz dostęp do zdrowej żywności (czy pracodawca zapewnia pracowników zdrowe posiłki lub przekąski).

Pierwszym w Polsce biurowcem mogącym pochwalić się certyfikatem WELL jest warszawski wieżowiec SPARK. Do najciekawszych zastosowanych w nim rozwiązań technologicznych zalicza się półprzezroczyste fotowoltaiczne panele słoneczne, montowane na elewacji budynku. Ich konstrukcja pozwala na znaczące zwiększenie powierzchni absorpcji promieni słonecznych bez uszczerbku dla ilości światła dziennego wpadającego do pomieszczeń. Ponadto, budynek Spark wyposażony jest w inteligentne oświetlenie bazujące na koncepcji Human Centric Lighting. System ten dostosowuje barwę i natężenie sztucznego oświetlenia do pory dnia, tak aby jak najlepiej współgrały z dobowym rytmem życia człowieka.