Badania przeprowadzone wśród polskich pracodawców pokazują, że ponad 75% firm ma trudności ze znalezieniem (a następnie utrzymaniem) odpowiednich osób do pracy. Rynek pracownika sprawił, że przedsiębiorstwa muszą rywalizować ze sobą o specjalistów.

Jednym z najważniejszych wniosków z przeprowadzonych analiz jest fakt, że wysokość oferowanego wynagrodzenia przestała być kluczowym czynnikiem świadczącym o atrakcyjności danego pracodawcy. Pracownicy coraz częściej zwracają uwagę również na możliwość rozwoju zawodowego, dostępną ścieżkę kariery, docenianie efektów pracy, odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz samo środowisko pracy. Co ciekawe, lokalizacja biura i jego standard są oceniane podczas rekrutacji przez ¾ kandydatów! Na szczęście - wbrew obiegowym opiniom nt. pokolenia millenialsów - potrzeby i oczekiwania współczesnych pracowników nie są absurdalnie wygórowane.

Miejsce spotkań i spożywania posiłków

Współczesny pracownik biurowy jest zwierzęciem stadnym - mimo, iż zazwyczaj nie przepada za irytującym kolegą z biurka obok, lubi od czasu do czasu spotkać się z innymi i w luźnej atmosferze zjeść lunch. Niestety w wielu firmach pomieszczenia wspólne takie jak jadalnie traktowane są jak piąte koło u wozu i organizuje się je niejako z musu. Skutkuje to albo surowym wystrojem rodem z państwowych konglomeratów z poprzedniej epoki, albo kilometrowymi kolejkami do jedynego na piętrze ekspresu do kawy.

 

Pracownicza kuchnia nie może jednak służyć jedynie do jak najszybszego spożycia posiłku. Pomieszczenie to powinno sprzyjać relaksowi i integracji. Jej wyposażenie musi bardziej przypominać nowoczesne kawiarnie niż szkolne stołówki. Obejrzyj dostępne w naszym sklepie zestawy do jadalni. W mniejszych przedsiębiorstwach zupełnie wystarczające będzie przestronne pomieszczenie z urządzeniami do podgrzewania jedzenia oraz dużym stołem, przy którym wiele osób będzie mogło komfortowo zjeść i porozmawiać.

 

Nieco odmiennie sytuacja wygląda w przypadku sal konferencyjnych. Dominują tutaj pomieszczenia przeznaczone dla kilkunastu lub kilkudziesięciu osób z analogiczną liczbą stołów i krzeseł konferencyjnych. Praktyka pokazuje jednak, że znaczna większość spotkań służbowych prowadzonych jest obecnie w niewielkich grupach, przez co duże sale konferencyjne nie są wykorzystywane w optymalny sposób. Jeśli podzielenie jednej sali “plenarnej” na kilka mniejszych nie jest możliwe, kameralne miejsca spotkań można stworzyć w istniejących pomieszczeniach z wykorzystaniem sof z wysokimi oparciami, które zapewniać będą wystarczające poczucie prywatności.

Światło i powietrze w biurze

Podstawową zasadą projektowania atrakcyjnej przestrzeni biurowej jest zachowanie odpowiedniej odległości stanowiska pracy od okna, która nie powinna być mniejsza niż 6-8 m. Pamiętać jednak należy, że nadmiar światła słonecznego (zwłaszcza tego padającego wprost na monitor) jest równie irytujący jak jego brak, więc każde okno powinno posiadać rolety lub żaluzje.

 

Kwestia jakości powietrza w biurowcu również wbrew pozorom nie jest wymagającym zagadnieniem. Wystarczy jedynie zadbać o to, aby nawiewy klimatyzacji nie były skierowane bezpośrednio na biurko oraz żeby każde pomieszczenie posiadało własny sterownik temperatury. Warto również zadbać o dużą ilość żywych roślin w pomieszczeniach, które nie dość, że oczyszczają powietrze ze szkodliwych substancji to dodatkowo działają kojąco na zmysły.