Dobrzy liderzy zespołów pracowniczych dostrzegają nie tylko indywidualne predyspozycje i umiejętności podległych im członków. Potrafią przede wszystkim słuchać i rozumieć ich potrzeby. Poziom wydajności pracy danej osoby zależy nie tylko od organizacji jej pracy, procedur, ale także poczucia komfortu, jakie odczuwa na swoim stanowisku pracy. Co więcej, obecny niedobór pracowników na rynku pracy w Polsce sprawia, że osoba źle czująca się w danej firmie, poszuka dla siebie bardziej komfortowego środowiska pracy. By w pełni wykorzystywać potencjał danego pracownika, należy zadbać o jego dobre samopoczucie, a na nie w ogromnym stopniu wpływa umeblowanie i wyposażenie stanowiska biurowego.

Ekstrawertyk kontra introwertyk

Dwa główne, przeciwstawne sobie typy osobowości, jakimi są ekstra- i introwertycy wymagają odmiennie przygotowanych stanowisk pracy.
Ekstrawertycy znakomicie odnajdą się w otwartej przestrzeni open space, gdzie łatwo o nawiązanie kontaktu wzrokowego, wymianę zdań, dużo w nim ruchu i przemieszczających się ludzi, występuje znacznie wyższy poziom hałasu.
Introwertyk będzie potrzebował do koncentracji i uwolnienia pokładów kreatywności cichego i osłoniętego stanowiska pracy. Niestety nie zawsze warunki lokalowe zakładu pracy, będą w stanie zapewnić mu osobne pomieszczenie biurowe. 

Ergonomia pracy i zdrowie pracownika biurowego

Prócz dobrego samopoczucia bardzo ważnym aspektem jest dbałość o zdrowie pracownika. Nie koniecznie oba te pojęcia muszą iść w parze. Przebywanie w tej samej pozycji przez kilka godzin, będzie miało negatywny wpływ na nasze zdrowie, nawet jeśli nasza kondycja psychiczna przez ten czas będzie znakomita. 

Zagrożenia występujące na biurowym stanowisku pracy

Pomijając losowe wypadki i zaniedbania ze strony organizacji biura, do głównych zagrożeń dla zdrowia pracowników biura można wymienić:

  • zbyt duży poziom hałasu;
  • długie przebywanie w tej samej pozycji ciała;
  • wykorzystanie mebli wymuszających nieprawidłową postawę ciała;
  • nieodpowiednie oświetlenie;
  • niewłaściwa temperatura powietrza;
  • niedostateczna wymiana powietrza.

Poniżej postaramy się opisać jak niwelować te zagrożenia, właściwie wyposażając biurowe stanowisko pracy.

O co chodzi z hałasem w biurze?

Badania hałasu w przeciętnym biurze szacują jego poziom na 65 dB. Naukowcy z University of British Columbia w latach 1999 – 2004 przeprowadzili badania na ponad 6 tysiącach pracowników pracujących w takich warunkach. Ci z nich, którzy byli narażeni na pracę w ciągłym hałasie, dwu, a nawet trzykrotnie częściej mieli problemy z sercem.
Przebywając w pomieszczeniu o podwyższonym poziomie hałasu, nasz mózg potrafi przyzwyczaić się do niego, przez co często „udaje” nam się go po jakimś czasie nie słyszeć. Nie oznacza to jednak, że nasz układ krwionośny nie jest narażony dalej na jego oddziaływanie. Przebywając w hałaśliwym biurze, rośnie ryzyko wystąpienia zawału serca, narasta także odczucie stresu.

Jak obniżyć poziom hałasu w biurze dzięki ściankom i panelom akustycznym?

Dźwięki rozmów i wszelkie inne hałasy z racji swoich własności fizycznych roznoszą się w powietrzu, a gładkie powierzchnie takie jak ściany, sufit, podłogi odbijają je, wywołując powracające echo tych dźwięków. Chcąc obniżyć amplitudę fal dźwiękowych, a co za tym idzie, słyszalność „szumu biurowego” warto zamocować na suficie i ścianach panele dźwiękochłonne.

Panele ścienne akustyczne wykonane z filcu w czterech odcieniach kolorystycznych.

Panele ścienne akustyczne wykonane z filcu w czterech odcieniach kolorystycznych.

Jest to bardzo skuteczne rozwiązanie i łatwe w realizacji. Same ekrany absorbujące hałas są bardzo lekkie, wodoodporne, nietoksyczne i bezproblemowe w czyszczeniu.

Jak wykorzystać regały biurowe w wygłuszeniu otwartych przestrzeni?

Łącząc przyjemne z pożytecznym, można wykorzystać regały biurowe, na których przechowywane są segregatory, dokumenty, książki w celu obniżenia poziomu hałasu. Fale dźwiękowe niosące rozmowy rozpraszają się na "wyspach" lub ściankach działowych wykonanych z zapełnionych regałów półkowych.

Regały biurowe jako element wygłuszenia open space

Regały półkowe Adeptus i Modulus - opisy szczegółowe regałów znajdziesz na stronach produktowych

Wyeliminowanie hałasów emitowanych przez przedmioty użytkowe

Czy denerwował Cię kiedyś zbyt głośny dźwięk tykającego zegara, skrzypiące krzesło, trzaskające drzwi od szafki, lub szuflady? Zadbaj o sprzęt biurowy, a podniesiesz komfort pracy współpracowników. Szuranie nóg krzeseł o podłogę wyeliminujesz poprzez podklejenie do nóg podkładek filcowych. Krzesła biurowe na kółkach powinny być użytkowane na specjalnych matach chroniących podłogę.

Mata ochronna pod krzesło biurowe

Mata ochronna pod krzesło biurowe

Odrobina prywatności dzięki ściankom biurkowych

Wygrodzenie stanowisk biurowych ściankami, które pozwolą zachować introwertykowi dozę prywatności i jednocześnie wyciszą jego najbliższą przestrzeń, będzie znakomitym rozwiązaniem. Ścianki z racji ich ogromnej różnorodności łatwo dopasować do wystroju biura. Prócz swoich właściwości dźwiękochłonnych, mogą służyć też jako mocowanie dodatkowych półek, oświetlenia lub tablica ogłoszeń/memo.

Ścianki biurkowe Focus

Ścianki biurkowe Focus są bardzo elastycznym rozwiązaniem poprawiającym komfort pracy – wybierz odpowiednią dla swoich potrzeb.

Biurko z regulacją wysokości pozwala pracować efektywnie w pozycji stojącej

Szkodliwość pracy w jednostajnej pozycji nie podlega dyskusji i została zaprezentowana w wynikach wielu prac badawczych. Wielogodzinna praca w pozycji siedzącej ma szkodliwy wpływ na nasz kręgosłup i układ krążenia. Może sprzyjać powstawaniu hemoroidów. Zmniejsza koncentrację.
Z kolei wielogodzinna praca w pozycji stojącej stanowi ogromne obciążenie dla układu kostno-mięśniowego szczególnie kończyn dolnych.
Idealnym rozwiązaniem, by uniknąć tych negatywnych skutków, jest zmienianie pozycji z siedzącej na stojącą i odwrotnie. Staje się to możliwe, gdy w biurze wykorzystywane są na stanowiskach pracy biurka z regulacją wysokości. Szczególnie wygodna jest elektryczna regulacja wysokości, gwarantująca, że biurko zostanie bardzo szybko dostosowane do wzrostu i postawy stojącej pracownika. 

Ergonomiczne biurko z regulacją wysokości Flexus

Ergonomiczne biurko z regulacją wysokości Flexus

Piłki balansujące, stołki siodłowe, ergonomiczne krzesła biurowe

Jeśli już musisz siedzieć w pracy zadbaj o prawidłową pozycję swojego ciała. Współcześni projektanci mebli biurowych stworzyli całą gamę produktów pomagających dbać o zdrowie pracowników biurowych. Wybierz ten produkt, który będzie odpowiadał Twoim preferencjom.

DARLOG Sp. z o.o. Sp. k.
ul. Pokrzywno 16A
61-315 Poznań

Kontakt z nami