W 2018 roku jak podawał w raportach EUROSTAT, aż 18% Polaków spośród ogółu zatrudnionych przebywało na samozatrudnieniu. To oni najczęściej stają przed faktem pracy w biurze domowym. Podobny problem mogą mieć osoby pracujące w sposób zdalny, a taką możliwość daje co trzecia firma działająca na rynku polskim (1.

Przyjazne domowe miejsce pracy powinno spełniać jednak kilka podstawowych warunków, które uczynią to środowisko biurowe efektywnym dla osoby w nim przebywającej.

Meble do biura domowego marki C+P

Jakie zadania powinno spełniać domowe biuro?

Meble biurowe znajdujące się na wyposażeniu domowego biura powinny wspierać korzystającą z nich osobę w następujących kwestiach:

  • systematyzują i organizują przestrzeń pracy, umożliwiając szybki dostęp do niezbędnych materiałów;
  • wspierają koncentrację pracującego na wyznaczonych celach;
  • dbają o ergonomię i zdrowie osoby pracującej na nich;
  • pozwalają spełnić wymogi prawne dotyczące prowadzonej na nich działalności.

Co się kryje za wymienionymi podpunktami, postaramy się omówić w dalszej części artykułu.

Co powinno znaleźć się w kompletnym zestawie mebli biurowych?

Idealne miejsce pracy powinno zostać wyposażone w dobrej jakości biurko. Być może zaskoczymy Cię następnym zdaniem, ale do idealnego miejsca pracy wcale nie potrzebujesz krzesła biurowego. Pod kątem ważności w organizacji pracy biura domowego, wyżej niż fotel jest klasyfikowany, kontenerek pod biurko. Poza tym z pewnością będziesz potrzebować zamykanej szafy, w której przechowywać będziesz dokumenty firmowe. Szczególnie cenne dokumenty, nośniki danych i rzeczy powinno składować się w szafie lub sejfie ognioodpornym. Oczywiście szafka ogniotrwała w przypadku biura domowego, nie powinna być większa, niż wynika to z Twoich rzeczywistych potrzeb. Powracając do kwestii fotela biurowego, jeśli jednak zdecydujesz się na jego zakup, zadbaj by jego model, wymuszał prawidłową postawę w trakcie pracy.

Najważniejszy mebel – biurko z regulowaną wysokością

Dobrze dobrane biurko jest najistotniejszym meblem w domowym biurze. Znając wymiary dostępnej przestrzeni, w której możesz zorganizować pracę, zastanów się jakiej wielkości blat biurka jest Ci potrzebny. Pamiętaj, że dostępna powierzchnia blatu musi pomieścić monitor i klawiaturę (jeśli pracujesz na komputerze stacjonarnym) lub całego laptopa. Powinno znaleźć się na nim miejsce, na kuwetkę z dokumentami i materiałami, które są niezbędne w danej chwili. Oprócz tego konieczna będzie wolna przestrzeń robocza, na której będziesz notował i korzystał z materiałów papierowych. Minimalna wielkość tej przestrzeni roboczej to wymiary 50 x 30 cm. Być może jednak będziesz potrzebować jeszcze większej powierzchni blatu, bo musisz zmieścić na nim tablet graficzny, przyrządy kreślarskie i inny sprzęt związany z pracą projektanta. Kiedy już określisz, ile będziesz potrzebować miejsca, rozejrzyj się za odpowiadającym Twojemu gustowi modelem biurka o odpowiedniej szerokości i głębokości.

Z doświadczenia wiemy, że nie warto brać pod uwagę biurka o szerokości mniejszej niż 120 cm, oczywiście możesz być zmuszony do wybrania mniejszego biurka ze względu na brak dostępnej przestrzeni. Najpopularniejsze na rynku wymiary to 160, 180 i 200 cm szerokości.
Musimy też wrócić w tej chwili do kwestii regulacji wysokości biurka. Ponieważ tematyka ergonomii pracy na stojąco przy biurku jest bardzo szeroka i stanowi materiał na osobne opracowanie, zachęcamy Cię do zapoznania z innym naszym artykułem: ERGONOMICZNE BIURKO Z REGULOWANĄ WYSOKOŚCIĄ SPOSOBEM NA POPRAWIENIE WYDAJNOŚCI I KOMFORTU PRACY.

Producenci biurek oferują modele o bardzo różnym stopniu regulacji wysokości. Sugerujemy, by osoby wyższe, których wzrost przekracza 1,8 m, nie kupowały biurek, których maksymalna możliwa wysokość jest mniejsza niż 1,1 – 1,2 m. Praca na stojąco przy biurku o niedostosowanej do wzrostu użytkownika wysokości niweluje wszelkie pozytywne wpływy z nią związane, staje się niekomfortowa, nieefektywna i deformuje postawę naszego ciała.
Podając konkretne przykłady, możemy zarekomendować biurka firmy C+P serii T3300 z elektrycznie regulowaną wysokością w zakresie 625 – 1285 mm.

Biurko z regulacją wysokości T3300 Asisto

 

Alternatywnym modelem biurka jest produkt firmy AJ Produkty Flexus, którego regulacja wysokości odbywa się w zakresie od 700 – 1170 mm.

Biurko z elektryczną regulacja wysokości FLEXUS

 

Pozycja nr 2 na biurowej liście kupowanych mebli – KONTENEREK

Wybierając kontenerek biurowy, pamiętaj o rozmiarach biurka, na jakie wcześniej się zdecydowałeś. Istotna będzie nie tylko szerokość, głębokość, ale i jego wysokość. Pomyśl o tym, co będziesz przechowywać w kontenerku, dobierz pod tym względem ilość i typu szuflad, w jakie będzie wyposażony. Warto rozważyć model wyposażony w centralny zamek, który uchroni zawartość kontenera przed dziećmi. Górną płytę kontenerka biurowego warto wykorzystać jako podstawę, na której zostanie umieszczone urządzenie wielofunkcyjne, czyli drukarka, skaner i ksero w jednym.
Warto przyjrzeć się znajdującemu w naszej ofercie kontenerkowi firmy C+P MINI z zamkiem centralnym, 3 szufladami o wymiarach W: 555 mm, S: 420 mm, G: 533 mm.

Kontenerek biurowy MINI C+P

 

Jeśli wolisz kontenerki wykonane z kolorowego laminatu, przyjrzyj się kontenerowi ADEPTUS i jego wariantom.

Kontenerek biurkowy Adpetus - 3 szuflady

 

Zorganizowane przechowywanie dokumentów z wykorzystaniem szafy biurowej

Pamiętając, że wyposażamy biuro domowe, gdzie nie zawsze dysponujesz odpowiednią przestrzenią na jego swobodne zorganizowanie, warto rozważyć zakup szafy z drzwiami żaluzjowymi lub przesuwnymi. Tego typu rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić przestrzeń, jaka byłaby potrzebna na otwarcie skrzydła szafy.

Oszczędzanie miejsca dzięki szafom z drzwiami żaluzjowymi lub przesuwnymi

Bardzo dobrym przykładem szafy oszczędzającej miejsce jest szafa żaluzjowa z przestawnymi półkami serii Omnispace.

Szafa biurowa z drzwiami żaluzjowymi Omnispace

 

Interesuje cię tematyka organizacji biura domowego, zajrzyj także do naszego artykułu: JAK URZĄDZIĆ DOMOWE BIURO?

Obejrzyj także klip powiązany z tym artykułem:

 

(1 – informacja opublikowana w badaniu "Rynek pracy zdalnej a oczekiwania pracowników" realizowanej przez firmę Kantar TNS i Remote-how